Мета. Робота з удосконалення творчої особистості майбутнього
педагога. Ознайомлення з проявами педагогічної творчості, творчим використанням
педагогічних технологій.
Питання для вивчення:
1. Педагогічна творчість, її ознаки,
складові.
2. Наука та мистецтво в педагогічній праці
вчителя.
3. Роль кращих зразків педагогічної
діяльності у професійному становленні молодих вчителів.
4. Творчість вчителя у розв’язуванні
психолого-педагогічних задач.
5. Використання педагогічних технологій як
творчість вчителя.
Завдання для самостійної роботи
1. Проведіть відео-інтерв’ю викладача на
тему: «Що є найважливішим у Вашій професії?» або візьміть інтерв’ю у студентів
старших курсів на тему «Що вас приваблює у професії вчителя?» (інтерв’ю
береться за допомогою відеокамери, презентується на практичному занятті).
2. Дискусія в парах. Розподіліть між собою
твердження і доведіть правильність обраного.
а) «Сучасний вчитель має бути обізнаним із
інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ), користуватися ними, адже це
вимога часу»;
б) «Вчитель-професіонал може провести
чудовий урок, маючи у класі лише дошку та крейду, тобто бути гарним педагогом і
без знання ІКТ».
3. Будьте дослідниками! Користуючись
інтернет-джерелами, з’ясуйте
особливості педагогічної діяльності
вчителя у Вальдорфській школі та школі Марії Монтессорі.
4. Прокоментуйте поданий вислів.
«У школі Монтессорі ідеальний учитель - це
здебільшого мудрий спостерігач, наставник, який втручається у процес, підказує
або допомагає тільки в тому випадку, коли це дійсно потрібно, допомагає дитині
зробити справу самостійно. У Вальдорфськой школі ідеальний учитель - це
вчитель, що турбується в першу чергу про формування душевних та духовних
якостей».
5. Робота в групах. Що ви думаєте з
приводу міркувань американського дослідника У. Уолтера про вчителя? Висловіть
своє ставлення та послухайте думки одногрупників.
«Щоб наблизитися до ідеалу, учитель
повинен знати специфічні небезпеки і шкідливості своєї професії. Американський
соціолог У. Уоллер у роботі «Що навчання робить із учителем» (1932) описав
деякі з цих шкідливостей. На жаль, багатьох учителів і поза школою відрізняє
настирливо-дидактична, повчаюча манера тримати себе. Звичка спрощувати складні
речі, щоб зробити їх доступними дітям, сприяє розвитку негнучкого,
прямолінійного мислення, виробляє схильність бачити світ у спрощеному,
чорно-білому варіанті, а звичка постійно тримати себе в руках утрудняє емоційне
самовираження. Положення вчителів - це постійна спокуса, випробування владою.
Справа не тільки в суб’єктивізмі й особистої упередженості в оцінках і
ставленні до учнів.
У бюрократично організованій системі
освіти вчитель є, перш за все, державним службовцям, чиновником. Його головне
завдання - не допускати будь-яких подій і відхилень від офіційно прийнятих
думок. В інтересах власного самозбереження вчитель змушений придушувати
самостійність учнів, вимагаючи, щоб вони говорили не те, що думають, а те, що
належить.
Причому йому дуже легко переконати себе в
тому, що він діє так в інтересах самих дітей, страхуючи їх від майбутніх
неприємностей. Для придушення самостійної думки використовуються оцінки, записи
у щоденниках, маніпулювання думкою однокласників, а також тиск на батьків.
Прикро, що наша школа багато років була і залишається найефективнішим
інструментом виховання конформізму, репродуктивної діяльності, пристосуванства
і подвійних стандартів».
Груповий творчий проект: «Учитель очима
дітей», «Учитель очима батьків», «Учитель очима керівництва школи» (проект на
вибір, проводиться у трьох групах, творчо оформляється, публічно захищається,
оцінюється та аналізується експертами).
Завдання для самоконтролю
1. Що означає поняття «педагогічна
творчість»?
2. В яких ситуаціях проявляється
педагогічна творчість?
3. Наведіть приклади педагогічних
ситуацій, в яких вчителю допомагає творчість.
4. Обґрунтуйте, яким чином розвиток
творчих здібностей учнів творчим учителем впливає на соціальний розвиток
суспільства.
5. З досвідом яких вчителів вам хотілося б
познайомитися?
6. Які педагогічні технології вам відомі?
Відповіді на запитання:
Відео на тему: «Що є найважливішим у Вашій професії?»
2. а)
«Сучасний вчитель має бути обізнаним із інформаційно-комунікаційними
технологіями (ІКТ), користуватися ними, адже це вимога часу»;
Це дійсно так, адже виникнення
та розвиток інформаційного суспільства (ІС) припускає широке застосування
інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті, що визначається багатьма
чинниками.
По-перше, впровадження ІКТ у сучасну освіту суттєво прискорює
передавання знань і накопиченого технологічного та соціального досвіду людства
не тільки від покоління до покоління, а й від однієї людини до іншої.
По-друге,
сучасні ІКТ, підвищуючи якість навчання й освіти, дають змогу людині успішніше
й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін. Це дає
кожній людині можливість одержувати необхідні знання як сьогодні, так і в
постіндустріальному суспільстві.
По-третє,
активне й ефективне впровадження цих технологій в освіту є важливим чинником
створення нової системи освіти, що відповідає вимогам ІС і процесу модернізації
традиційної системи освіти.
б) «Вчитель-професіонал може провести чудовий урок, маючи
у класі лише дошку та крейду, тобто бути гарним педагогом і без знання ІКТ».
Та все ж таки, без ІКТ теж можна
4.Бути справжнім майстром педагогічної справи
означає мати вихідну педагогічну позицію своєї діяльності; володіти методикою,
технологією реалізації вихідної позиції в педагогічному процесі; постійно
шукати шляхів повного, вдалого, глибинного, точного, а деколи й витонченого
вирішення проблем навчання і виховання, організації життя дітей, проблем роботи
з батьками та громадськістю. Майстер педагогічної праці – людина широкого
кругозору, чуйний, доброзичливий, принциповий.
Комментариев нет:
Отправить комментарий